پنجشنبه 01 آذر 1403

منشور رفتار حرفه‌ای و اخلاقی مدیران و کارکنان

 

منشور رفتار حرفه ای و اخلاقی مدیران و کارکنان

اکنون که به‌عنوان یکی از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، افتخار خدمتگزاری به میهن عزیز اسلامی و هموطنانم برای من فراهم شده است، در برابر قرآن مجید به خداوند متعال سوگند یاد می‌کنم که با عزمی راسخ تمام تلاش خود را برای انجام وظایف شغلی و مسئولیت‌های قانونی در چهارچوب اصول حاکم بر اخلاق حرفه‌ای کارگزاران نظام به‌کار گیرم و در همه حال به قانون اساسی، قوانین و مقررات حاکم و آیین رفتار حرفه‌ای و اخلاقی و فرهنگ سازمانی دستگاه متبوع خود پایبند باشم و از هیچ کوششی در جهت حرکت به سمت آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و توسعه و اعتلای نظام اداری و سازمان متبوع خود و خدمت به مردم دریغ نورزم.

اصول حاکم

تقوای الهی، توجه عملی به شئونات و شعائر دینی، تهذیب اخلاق فردی و اجتماعی.

حاکمیت قانون در مناسبات اداری.

رعایت کرامت و شرافت انسانی و صیانت از حقوق شهروندان.

عدالت محوری و عدم تبعیض ناروا.

نظم کاری و انضباط فردی و گروهی.

شفافیت در فرآیند و عملکرد کاری، پاکدستی و عدم سوء استفاده از موقعیت شغلی.

وجدان کاری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی متناسب با وظایف و اختیارات.

امانت داری، صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع و بیت المال و اهتمام در نگهداری آن‌ها.

تعهد و وفاداری به اهداف و مأموریت‌های سازمان و حفظ اسرار سازمانی.

انتقاد پذیری و ارتقاء مستمر توان علمی، تخصصی و مهارتی.

همکاری و هم اندیشی با همکاران برای تولید، تبادل و انتقال دانش و تجربیات با هدف رسیدن به بلوغ سازمانی.

خلاقیت، ابتکار و بهبود مستمر بهره‌وری فردی و سازمانی.

خردمندی، بردباری و اعتدال در رفتار و گفتار.

آراستگی، نزاکت، خوش خلقی و شادابی در محیط کار.

شایسته سالاری، توجه به تعهد و تخصص در انتصابات و جانشین پروری.

بی طرفی در رسیدگی به موضوعات و عدم تعارض منافع بین کارمند و ارباب رجوع.

 

مفاد منشور و تعهدات کارگزاران نظام

1- انجام وظایف و مسئولیت‌های شغلی و سازمانی:

الف) به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیت‌ها و حضور به موقع در سازمان توجه نمایم.

ب) در انجام وظایف و مسئولیت‌ها پشتکار و جدیت داشته و آن‌ها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهم.

پ) سعی نمایم تا دانش خود را در زمینه فعالیت‌های سازمانی به‌روز نموده و دانش و تجربه خود را با توانمندی و ابتکار در انجام فعالیت‌های اداری و سازمانی به‌کار گیرم.

ت) به ایده‌ها و افکار جدید ارزش قائل شده و برای اجرایی کردن آن‌ها به شکل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش کنم.

ث) برای افزایش بهره‌وری خود و سازمان با استفاده از روش‌های علمی و تجارب دیگران در حیطه فعالیت خود تلاش کنم.

ج) از امکانات، تجهیزات و سرمایه‌های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آن‌ها بکوشم.

چ) در انجام فعالیت‌ها و تعاملات، روابط و مناسبات از قبیل خویشاوندی، قومی، نژادی، مذهبی و رویکرد تبعیض آمیز جنسیتی را در تصمیمات و اقدامات خود تأثیر ندهم.

ح) روحیه انتقاد پذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به‌عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیت‌هایم بدانم.

خ) با رعایت موازین اخلاقی و اداری، وظایف خود را به نحو احسن در راه خدمت به مردم انجام دهم.

12- رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همکاران:

الف) مردم و شهروندان به‌عنوان ذی حق و ولی نعمت برای نظام اداری هستند. تلاش می‌کنم با ایجاد ارتباط مناسب و ارائه خدمت بهتر، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن آنان ایجاد کنم.

ب) به مراجعه کنندگان به‌صورت عادلانه و در چهارچوب قوانین، مقررات و ضوابط، خدمت ارائه دهم.

پ) در محدوده وظایف شغلی، اطلاعات و راهنمایی‌های لازم مناسب به ارباب رجوع ارائه دهم و در زمینه خدمات دستگاه متبوع، شفاف سازی نمایم.

ت) خواسته‌های قانونی ارباب رجوع را در چهارچوب وظایف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشریفات زائد اداری و تحمیل هزینه اضافی به آنان ارائه دهم.

ث) به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشاده رو باشم.

ج) به نظرات، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعه کنندگان به‌عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد خود و سازمان متبوع نگاه کرده و با دید منطقی به آن‌ها توجه کنم.

چ) به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنم.

ح) سعی می‌کنم تا فرهنگ تکریم ارباب رجوع، پاسخگویی و گره گشایی از مشکلات مردم و مراجعان به یک ارزش حاکم در نظام اداری تبدیل شود.

خ) روحیه کار جمعی را در خود تقویت کرده و در انجام فعالیت‌های گروهی مشارکت جو و مشارکت پذیر باشم.

د) روحیه قدردانی از اقدامات مثبت و مفید دیگران را در خود تقویت کرده و سعی نمایم که این امر را در بین همکاران اشاعه دهم.

ذ) دانش، تجربه و توانمندی‌های خود را با سعه صدر در اختیار همکاران قرار داده و در ارتقاء توانمندی‌های آنان کوشا باشم.

ر) تا حد ممکن در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نمایم و از تجسس در زندگی خصوصی آنان و ارباب رجوع پرهیز نمایم.

تنظیمات قالب